Digitalisaatio koulussa

Digitalisaatio koulussa Haastateltuani lukuisia opettajia, rehtoreita ja oppilaita niin ala- ja yläkoulujen, sekä ammattikorkeakoulujen puolelta, olen aika vahvasti sitä mieltä, että koko digitalisaatio terminä pitäisi hyllyttää. Historiasta (vaikka omista powerpoint-tiedostojen armeijasta) näkee, että jokaisella ajalla on oma, kehityksen kärkeä edustava termi. 90-luvulla se oli monenkeskeinen, sitten tuli interaktiivinen, tätä seurasi kollaboraatio, ja niin edespäin. Huvittavaa…

Details

AI mikä tekoäly?

AI mikä tekoäly, no AI AI, eli keino- tai tekoäly on nyt trendikäs käsite. Ei taida olla sellaista aamun Hesaria, jossa ei vähintään jossain artikkelissa ole mainittu tätä kirjainparia. Tämä on luonnollista, sillä AI:n esiinmarssin aika kansan keskuuteen on nyt. Kuten kaikki ilmiöt ja teknologiat, myös tämän kehitys noudattaa kiihtyvää ja logaritmista käyrää. Keinoälyn ”läpimurto”…

Details

Miksi hyödyntää virtuaalitodellisuutta oppimisessa

Miksi hyödyntää virtuaalitodellisuutta oppimisessa Virtuaalitodellisuus, ratkaisu uuden opetussuunnitelman (OPS2016) kouluille aiheuttamaan digiahdistukseenko?  Educa-messujen jälkitunnelmissa syntyi kirjoitus, joka sai alkunsa tapahtumassa kohdattujen opettajien kanssa käydyistä keskusteluista. Kuinka eri kohdassa paljon puhuttu digiloikka eri puolilla kotimaatamme onkaan. Osa on jo hypännyt, osa pohtii askelmerkkejä mutta iso osa on myös vielä pukuhuoneessa miettimässä, että pitäisiköhän pistää verkkarit jalkaan.…

Details