Ida Nevalainen haluaa nuorten oppivan elämäntaitoja
Ida Nevalainen on ehdoilla Suomen YMCA:n Liiton Nuorten rauhanpalkinnon saajaksi
Tuusulalainen Ida Nevalainen, alkoi pohtimaan elämäntaitojen merkitystä omana lukioaikanaan miettiessään kiusaamisen juurisyitä. Hän lähti edistämään elämäntaitojen opetusta kouluissa mielessään yksinkertainen mutta kirkas ajatus: Hyvinvoiva nuori ei kiusaa – ja toisaalta hyvinvoiva, itsensä tunteva nuori ei helposti joudu kiusatuksi. Elämän Akatemia sai alkunsa näistä pohdinnoista syksyllä 2019.
Ida toimii nuorten hyvinvoinnin ja itsetuntemuksen valmentajana ja tarjoaa nuorille suunnattua elämäntaitojen ja itsetuntemuksen ohjelmaa, jota toteutetaan kuntien ja kaupunkien kanssa. Oppiaine Sinusta -koulutus on syntynyt Idan ja yhteistyökumppaneiden yhteisenä ponnistuksena ja on tarkoitettu osaksi nuorten opetusta. Ida työstää aiheesta myös oppikirjaa ja peliapplikaatiota, joka kannustaa nuoria osallistumaan yhdessä vapaa-ajan harrastuksiin, muun muassa kaupungin kulttuuri- ja liikuntatarjontaan.
Elämäntaidoilla tarkoitetaan laajaa joukkoa elämän- ja arjenhallintaa edistäviä taitoja, joilla omaa hyvinvointia ja mielenterveyttä voi tukea ja ylläpitää. Elämäntaitojen vahvistaminen on parhaimmillaan ehkäisevää mielenterveystyötä. Niihin lukeutuvien sosiaalisten taitojen avulla voidaan lisäksi edistää yhteisöllisyyttä ja tehdä arjen rauhantyötä, kun ristiriitojen ja konfliktien ratkaisemiseksi löytyy rakentavia malleja.
Elämäntaitojen opetuksen tavoitteena on auttaa nuoria löytämään välineitä itsetuntemukseen, positiiviseen minäkuvan rakentamiseen ja nuoruuden aallokoista selviämiseen. Nuoret käsittelevät tunnetaitoihin liittyviä kysymyksiä koulussa osana laaja-alaista oppimista, mutta järjestöjen ja yritysten tarjoamat koulutukset tukevat ja täydentävät perusopetuksen sisältöjä. Koulutusten joukossa Idan perustaman Elämän Akatemian tekee kuitenkin poikkeukselliseksi hän itse – ohjelma on lähtöisin nuoren ihmisen aloitteesta ja on siten aidosti lähellä kohderyhmäänsä. Tarkkasilmäinen Ida osaa käsitellä nuorten elämää koskettavia teemoja jaetusta todellisuudesta ja nuoruuden näkökulmasta.
Vanhempiin sukupolviin verrattuna nuorilta edellytetään enemmän kykyä itsenäiseen ajatteluun, taitoa toimia joustavasti ja tehdä luovia ratkaisuja. Elämän- ja tunnetaitojen alueella syntyy kuitenkin helposti eriarvoisuutta. On nuoria, joilla on sosiaalista ja mielenterveyteen liittyvää pääomaa, ja on nuoria, joilla näitä resursseja ei ole. Eri lähtökohdista ponnistavien nuorten osallistumista mahdollistavia rakenteita on myös vähän tarjolla.
Mutta kiusaaminenkin palautuu elämäntaitoihin. Kiusaamisen taustalta löytyy usein tunnetaitojen puutetta, itsetuntoon liittyviä ongelmia ja turvattomuutta, Ida muistuttaa. Ida on huomannut, että viesti elämäntaitojen opetuksen tärkeydestä tulee vahvasti juuri nuorilta itseltään. Antamissaan palautteissa nuoret ovat ilmaisseet kaipaavansa taitoja tunteiden käsittelyyn ja itsetuntemukseen sekä tukea oman suunnan pohtimiseen.
Elämäntaidot ovat taitoja, joita jokainen nuori voi oppia ja kehittää – hyvinvointiopetukseen pitäisi kuitenkin panostaa paljon nykyistä enemmän. Idalle tärkeää on ajaa Elämän Akatemialla inhimillistä muutosta, jossa lähtökohtana on, että jokaisessa nuoressa itsessään on voimavaroja.