Googlenkkarit jalkaan ja kävelylle
Firmoille myönnetyt patentit, varsinkin niihin liittyvät piirustukset paljastavat aika ajoin mielenkiintoisia juttuja. Tämänkertaisessa kirjoituksessa tutustumme juuri tällaiseen hakemuslöytöön, jalkinevalmistaja Googlen uusimpiin tennareihin.
Virtuaalitodellisuuden kokemusta rajoittaa tänä päivänä todellisuuden valitettava todellisuus. Esimerkiksi kun virtuaalihuoneistossa seuraavaan huoneeseen ei pääsekään luonnollisesti kävellen, vaan sinne pitää niin sanotusti ”teleportata”..
Googlen patenttikuvissa on jalkineet, jotka mahdollistavat kävelyn, siis myös pitkien matkojen kävelemisen, rajoitetussa tilassa. Tämä on selkeästi seuraava askel (hih) virtuaalimaailmojen kehityskaaressa, lähin nykyinen verrokki ovat lasten leikkikehiä muistuttavat moneen suuntaan liukuvat/rullaavat jumppamatot.
Lisää todellisuutta virtuaalisuuteen
Voisi kuvitella, että erilaisten suunnitteilla olevien tilojen markkinointi mullistuu, kun tiloista kiinnostuneet voi käydä kävelyttämässä ympäri tiloja. Virtuaalitodellisuuden todellisuuspuoli vahvistuu aivan varmasti ennen näkemättömällä tavalla.
Omissa tapahtumissamme olemme huomanneet, että iso osa ihmisistä haluaa ottaa askelia pelin tuoksinassa, mikäli heitä ei pyydä istumaan (kääntyvälle tuolille) heti alussa. Seisoen pelaavista yli puolet ottaa ainakin muutamia askeleita tai sen tapaisia. Onpa osa kävellyt reippain askelin päin osastojen seiniä, pahimmilta vahingoilta – henkisiltä tai fyysisiltä – olemme toistaiseksi vielä välttyneet. Virtuaalisen kävelyn mahdollistaminen fyysisesti paikallaan ”sutien” tulee uskoakseni myös näkymään Suomen YMCA:n mahdollisissa tulevissa sovelluksissa.
Täytyy tässä hypetyksessä kuitenkin todeta, että ei virtuaalinen kävelylenkki miellyttävissä maisemissa tietenkään korvaa aitoa kokemusta, mutta onhan se kiva käydä vaikka tunnin lenkki aurinkoisissa etelän maisemissa silloin, kun ulkona sataa jotain kummaa muhjua.

virtuaaliasiantuntija

